lördag 8 november 2008

Rasist feminist

Jag tycker det är skumt att många som hyllar att Obama vann, nämner hans hudfärg. Visst är det stort, historiskt och fantastiskt att USA som är ett land med mixad befolkning äntligen leds av någon som inte är caucasian. Och väldigt konstigt att det inte har hänt förr.

Men, det viktigaste med Obama är väl ändå hans åsikter och vad han vill. Jag tycker inte att hans ursprung eller utseende har något med saken att göra.

Fast jag måste erkänna att om det vore valår i Sverige i år så hade jag röstat på Socialdemokraterna. Jag tycker att Sahlin och Sossarna är helt okey men min röst hade de fått mest på grund av att jag vill att vi ska få en kvinnlig stadsminister. Tycker att det är dags för det i detta jämställda land vi lever i. Som inte är i närheten av att vara jämställt.

Men att rösta pga hennes kön och inte hennes åsikter förringar Mona Sahlin och gör mig antifeministisk. Och det vill jag ju inte vara.

Fast ibland kanske man får rucka på sina värderingar för att hjälpa till att skapa balans i världen?

Inga kommentarer: