söndag 6 april 2008

Varg är ingen fyra


Smaken är som baken och allt är relativt, men Varg är ingen fyra. Gilbert Grape är en fyra, Sweeney Todd är en fyra, Vertigo är en fyra, Eyes Wide Shot är en fyra. Man kan inte jämföra Varg med dessa storfilmer. Är svenska recensenter på desperat jakt efter ett halmstrå; någon svensk film som inte är genomusel. Verkar onekligen så.

Personregin i Varg är sjukt ojämn. Debutanten Robin Lundberg är naturialistisk och bra, men känns lite tråkig och nedtonad. Han använder "titta i händerna-knepet". Marie Dellerskogs teaterhögskolekunskaper lyser igenom och förstör varenda scen hon är med i. Det är här det är viktigt att regissören går in och tonar ner. Dessutom vet jag inte vad hon försöker göra för dialekt, det låter helt knas. Stormare är lite teater och lite film. Helt ok för han är ändå loveble. Vargen ser ut som en glad jämthund. Springer runt och viftar på svansen. Kanske var meningen att han inte skulle vara hotfull, vad vet jag.

Är rädd att den här filmen kommer att piska upp skjutglada varghatare och ge dem kött på benen, och stackars vargen kommer att få det ännu svårare.

Gå och se filmen om ni vill, men jag lovar, det är inte en fyra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eyes wide shut, hoppas jag du menar.

FinaTina sa...

ha ha ha. Eyes Wide Shot är ju jättekul.
Tack snälla, självklart menar jag Eyes Wide Shut.
Det är bra med vänner av viss ordning.
Puss