söndag 20 april 2008

En helgad helg

Är i Varberg hos mina föräldrar med anledning av min systers konfirmation igår. Kyrkovistelsen var rofylld till en början då konfirmanderna framförde både dramatisering av Jesu vistelse här på jorden plus ett dansnummer i gospellstil. Båda framförda utan varken entusiasm eller finess. Femtonåringar i kåpor, svart hår och alldeles förmycket make up. Jag höll på att vika mig av skratt. Det plågade uttrycket i tonåringarnas ansikten gjorde det hela till en mycket intressant upplevelse som jag egentligen hade kunnat betala för att se. Väldigt roande.
Vidare blev jag provocerad av den tydliga propagandan som försegick. Att berätta händelser som om de vore absoluta sanningar för ungdomar med icke fullt utvecklade hjärnor gör mig fly rasande. Å andra sidan finns det många vuxna med fullt utvecklade hjärnor som inte ifrågasätter saker och ting så kanske är det upproriska sinnet hos en tonåring det som gör att allt inte godtas. Jag är själv både döpt och konfirmerad och har klarat av att tänka själv någorlunda bra, så jag ska nog inte misströsta dagens ungdom.
Man får gärna tro, men då måste man ha argument för det. Att bara fly hjälper inte i min bok.

Inga kommentarer: