fredag 5 juni 2009

My Blueberry Nights



Såg äntligen My Blueberry Nights (2007) som jag har varit sugen ett tag. Vet inte varför. Kanske är det referensen till blåbär, kanske är det Wong Kar Wai eller bara casten vars namn glittrar förföriskt.

Filmen handlar om Elizabeth (Norah Jones) vars pojkvän är otrogen och med söndrigt hjärta ger hon sig ut på USA's slätter för att hitta sig själv. Innan hon åker så får hon en vän i Jeremy (Jude Law) som äger ett café, samlar på nycklar (för att inte stänga någon dörr för alltid) och rullar sina egna cigaretter.

De två vännerna behåller en envägskommunikation medan Lizzy är borta, hon skickar honom vykort och berättar om sina äventyr. Han drömmer om stulna kyssar och stannar likt en lydig pojke kvar på samma plats för att på det sättet kunna bli upphittad igen.

Detta är ingen roadmovie, tyvärr, det hade kunna göra allting bättre. Istället så påminner den om Coyote Ugly, framför allt för att Norah Jones är så otroligt ytlig. Det hjälper inte att hon är söt som en blåbärspaj, jag behöver något mer än glass till för att jag ska orka bry mig.

Fast jag kan förstå varför hon är castad. Troligtvis ville Kar Wai ha någon som känns ren, vilket hon gör, men det är inte alltid så att vatten gör sig bra på film.

Däremot så älskar jag både Rachel Weisz och Natalie Portmans insatser. De svävar ut, svänger runt och briljerar fullständigt med ett bländande spel och en gömd skörhet som gör att det sprakar om varje scen de är med i. Jag är hänförd. Otroligt bra!

Annars är det inte så mycket att se. I caféscenerna så finns den åkande kameran hela tiden bakom fönsterrutorna, i disken eller så är det övervakningskameran vi får se. Jag förmodar att det är en referens till dokusåpagenren, som om vi är närvarande och smygtittar. Tyvärr känns det inte så utan jag tycker det mer skapar ett avstånd, speciellt med Jones trista utstrålning.

Hela filmen känns lite "konstfilm" och inte på ett bra sätt. En tvåa, tyvärr. Men som sagt, se den för Weisz och Portmans skull. De är lovely!

How do you say goodbye to someone you can't imagine living without?

Inga kommentarer: