torsdag 16 juli 2009

Lätta brudar i LA

Både i Entourage och i Californication så är det väldigt enkelt för våra hjältar att få sig ett nyp, en runda i sänghalmen, ja, lite fitta helt enkelt.

Det enda de behöver göra är att säga "hi" så är det fixat. Vad är grejen?

Visst att tjejer har ett groupiekomplex som gör att de mycket lättare öppnar upp sig för alfahannar men den bilden som exempelvis dessa serier målar upp är skrämmande.

Det är fiction men frågan är om det är samhället som formar eller blir format av de rörliga bilderna?

Om det är så att Entourage och Californication visar hur det ser ut för manliga kändisar i LA så är det skrämmande precis som det är otäckt att serierna kan få unga tjejer att tänka att det är ett ligg som förväntas av dem för det ser så himla härligt, enkelt och roligt ut.

Och sex är kul, missförstå mig inte. Däremot så tror jag att både killar och tjejer borde vara lite försiktiga med vem de väljer att kopulera med. För att det betyder något. Det gör det.

Att ligga med någon för att den är känd kanske är kul i en kvart men sen så ganska tomt. Risken att känna sig billig är överhängande och då tror jag inte enbart det beror på samhällets norm, utan för att det är ganska billigt att öppna upp sig för någon som man bara känner igen från film och tv. En kändis som ligger med nya brudar varje dag. Någon där du bara blir en i mängden. Vi vill ju alla vara speciella.

Detta gäller båda könen såklart.

Och eftersom vi lever i ett ojämnlikt samhälle med en objektifiering av det kvinnliga könet så blir dessa tjejer som kommer och går i karaktärernas liv bara en skugga, en kropp att bruka.

Som åskådare så accepterar jag detta och dras in i en åsikt där jag vill jämnställa mig med mannen som är den ledande i samhället och blir på det viset en Female Chauvinist Pig där jag skrattar åt blåsta brudar istället för att förfäras över fenomentet.

Jag vill vara en del av könet jag aldrig kan vara genom att ta mig an dess beteeende.

Ett sätt att överleva indeed, precis som hundar accepterar människan som sin master.

Rätt väg att gå? Nja, inte riktigt för då accepterar jag min underordning och då förlorar vi kampen om jämnställdhet.

Det är en svår ekvation och vi är alla oss själva närmast. Döda eller bli dödad.

Tills dess kommer jag att fortsätta uppskatta Entourage men med en förbehållning om att vad som visas inte är okey.

Inga kommentarer: