söndag 25 januari 2009

Cloud Nine

Hamnade på en relativt ny restaurang på Norra Bantorget igår, Cloud Nine (öppnade 1 dec). Hot and hip. Fast min vana trogen, innan jag kliver innanför dörren så gillar jag att läsa menyn eftersom jag bryr mig om mat och tycker att menyer är sjukt intressanta och förhoppningsvis tankeväckande.

Jag hann några rader och blev konfunderad. Moules bandat med råbiff och sen nånting med Phnom Penn. Fattade inte var de ville lägga sig själv. Längst ner på menyn så får jag förklaringen; det är en restaurang som vill servera mat med inriktning mot det franska och de franska exkoloniernas kök. Och det finns en karta som visar var i världen Frankrike har och har haft kolonier.

Enligt wikipedia så är en kolonial: En koloni (latin colōnia, av colōnus, "odlare", "nybyggare") är inom politik och historia en administrativ enhet eller bosättning i främmande land eller omgivning. Denna enhet lyder under regeringen i moderlandet, som vanligtvis är mycket avlägset.

Alltså en landel som oftast har blivit någon annans genom våld. Självklart skapas det intressanta fusioner då. Tvinga vildarna att äta foie gras. När jag var i Kambodja så var jag förvånad, men tacksam, över tillgången av baguetter och creol är ju gott.

Men, jag blev illa berörd när jag läste meny. Tycker inte det känns okey att liksom hylla Frankrikes övergrepp runt om i världen. I dessertrummet blev det värre. På bardisken så står det förgyllda ananaser som jag fick reda på var en symbol som slavägarna i USA hade för att visa att de var förmögna nog att hålla slavar. Låter sjukt bisarrt.

Det mest underliga är att det var bara jag som reagerade. De andra verkade tycka att stället var riktigt nice.

Jag fattar ingenting. Är det jag som är konstig?

1 kommentar:

Brommakocken sa...

Ja det var konstigt tänkt. Ibland är en förgylld ananas bara en förgylld ananas.

De tidigare franska kolonierna inspirerat det franska köket (och tvärtom!) på ett mycket förtjänstfullt sätt. Alltså, inget ont som inte har något gott med sig. Och på Cloud Nine, där finns det mycket gott!