lördag 13 februari 2010

Matsnobb

Jag är en matsnobb, jag är medveten om det. Och det skapar en del problem i det vardagliga livet för jag är inte helt lätt att tillfredsställa. Gå ut och äta lunch till exempel. De allra flesta gångerna blir jag sur och besviken på vad jag serveras. Tråkig, osmaklig mat som även är onyttig. Dessutom måste jag betala för den!

Det enda säkra kortet är asiatisk mat, då blir det oftast bra, förutom vissa indier som serverar trist, smaklös gummikyckling.

Hemma är det likadant. Jag får rysningar av halvfabrikat och vi ska inte tala om helfabrikat, då förvandlas jag till en grinig småunge som vägrar äta upp.

Jag förmodar att det beror på att jag haft ynnesten att bli uppvuxen på rejäl, god hemlagad mat och hemlagat bröd.

Problemet är att jag ser ner på människor som serverar till exempel Mamma Scans köttbullar på julbordet, jag förstår inte hur man kan göra så mot sig själv. Mat är för mig något som ska njutas av, det är ett kreativt tillfälle då smaklökarna ska hoppa frivolter både före, under tiden och efter måltiden.

Inget annat är gott nog.

You only live once.

Inga kommentarer: