fredag 26 februari 2010

Majonnäs på makrill

Danska smörrebröd är oftast fina så när min skånska vän berättade att i Danmark så har man majonnäs på makrillen så var detta något som såklart fick mina körtlar att arbeta som om de vore Pavlos vovvar.

Makrillfilé i tomatsås är en gudsgåva enligt mig medan människor i min närhet kallar det "avskyvärt" och "kattmat". Smaken är som baken men jag tror dessutom att det är en nyttig maträtt. Fet fisk har massa omega 3 plus tomat som är fullt av antioxidanter, det kan bara inte gå fel.

En perfekt måltid trots det ocharmiga med aluminiumburk.

(Blir det krig så skulle jag kunna leva gott på kalla vita bönor och makrillfilé, ätna direkt ur sina förpackningar, men det är en annan story.)

Vilket fall. Till brunch (jag vet, man kan inte bruncha på en fredag, but anyhow...) idag så gjorde jag mig en fiskmacka á la Dansk.

En skiva solrosbröd
En halv burk makrillfilé i tomatsås
4 strängar majonnäs
En skiva tomat
Örtsalt efter behag

Och det var gott, men kanske inte så stor skillnad från bara makrillfilé på bröd. Det kändes som att fisken åt upp majon innan jag hann smaka vilket var trist för majonnäs är något väldigt gott, tycker jag.

Så i fortsättningen så kommer jag fortsätta med min gamla less is more variant men alternera med de danska de lyx då och då mest för att det är roligt för smakmässigt så var det tyvärr same same but different.

1 kommentar:

Eva-Marie sa...

testa rökt makrill och majo=)