måndag 1 december 2008

Baka kaka

Var hemma en sväng hos Michelle idag och fick lite te och en jättegod kaka som de knåtat ihop. Varför bakar aldrig jag? Jag är ju bra på det. Grejen är väl att jag inte riktigt är en kakmänniska längre.

När jag var typ 10 år bakade jag varje dag. Ett tag var det bara rulltårtor, sen blev det tigerkakor, efter det blev det kardemummakaka som verkligen är svingod när den är färsk, bullar, småkakor, you name it.

Nu för tiden bakar jag bara när jag kommer hem till mina föräldrar. Det är härligt där på sommaren när de har en hel trädgård full av frukt och bär. Det blir gärna rabarberpaj då. Naturligtvis kan jag inte hålla mig till ett recept utan freebasar. Brukar bli bra. När det gäller paj så är det ju bara att fixa ihop en deg och gärna lägga i saker som havregryn, mandel/mandelmassa, hasselnötter och choklad. Det blir fest med glass.

8 kommentarer:

Wille sa...

"Varför bakar aldrig jag? Jag är ju bra på det"

Jag kommer aldrig att glömma din paj i bromma Tina. Räcker det om jag säger så? ;)

FinaTina sa...

Åh, tack snälla Wille.

Men Bromma var länge sen. Jag var bättre på det domestiska då. Fast det är bara att ta det tillbaka.

Jag bjuder in på paj snart igen.

FinaTina sa...

... eller menade du att den var knas? Har nämligen inget minne av pajen och det finns ju en risk att jag experimenterat lite för mycket. Oh well. Nästa gång kommer den vara godare i vilket fall. Jag lovar.

Wille sa...

Kan förstå om du har förträngt den. För den var väldigt experimentell. Kolla med Johan O om inte annat. Han kommer nog ihåg den med... ;) Men det är tanken som räknas!

FinaTina sa...

Åh, fan, vad det så? Det är därför du kommer i håg den. Smakade du någon gång på mina rödbetor jag gjorde? Fy fan vad hemskt. Shit. "Jag är skitbra på att mat, så är det." Jag är så full av skit.

Wille sa...

Ta inte så hårt på det tina! :) Ibland får man misslyckas. Jag är säker på att dina andra försök har varit toppen!

Anonym sa...

För att klargöra saken: Din Bromma-paj var svårglömd. Dock inte i positiv bemärkelse.
Men du gör ju mycket annat som är bra.

Johan O

FinaTina sa...

Nej Johan. Inte du också. Fan. Hahaha.

Jag bjuder över er på en ny paj snart. En god den här gången. Jag lovar.