torsdag 21 oktober 2010

Min nya soffa


Jag förstår folk som bara kör 50-tals möbler, det måste ju vara grymt enkelt när man flyttar. Allt är litet och smalt, vem som helst kan lyfta och få plats.

Av någon konstig anledning så har jag en förkärlek till STORA soffor. Måste kunna krypa upp och ligga ner och helt enkelt leva i soffan. Inte nudda golv liksom.

Min nya soffa anlände igår 2 timmar försenad. När den väl var här gick den inte in genom porten så vi var tvungna att bära den genom källaren, ut på gården och in genom bakdörren. Sen skulle den upp två trappor och mina flyttgubbar stånkade och stönade så mycket så jag fick dåligt samvete.

Fick dessutom en utskällning för att jag köpt så stor och tung soffa.

Väl uppe på rätt våningsplan kom nästa problem. Min dörr. Den lyftes av, grannens dörr fick öppnas och med mycket vilja så kom vi äntligen in i lägenheten. Efter det krävdes både styrka och ryska svordomar för att baxa in i rätt rum, så när den äntligen var på plats utbröt ren glädje men framför allt lättnad från min sida.

Vad skulle jag gjort om den inte gått in? Ställt den i trappuppgången? Sålt den på blocket? Satt eld på fanskapet?

Men nu står den här, ståtlig och fin. Enda problemet är att jag nu har två bamsesoffor i ett rum som är något för litet för var och en av dem. En av dem måste gå.

Inga kommentarer: