torsdag 10 juni 2010

Det stundande bröllopet

Jag gillar jippon, det kan jag villigt erkänna. Jag gillar att närvara vid historiska händelser. Dagar som bryter mot normen är i min favör (skulle kunna göra en lång utläggning på varför dessa dagar är meningen med livet men kommer bespara den eventuella läsaren). Däremot så är jag emot kungligheter. Det är bisarrt att vi har en monarki i vårt demokratiska samhälle, och jag struntar i att hon gifter sig med "en man av folket". Vi är ju alla människor. Hon är en av folket.

Vi kan sitta här och vara moderna och förfasas över t.ex. Indiens kastsystem, vilket är såklart ruttet och människor far inte illa på samma sätt här. Men tankesättet är detsamma. Man gör skillnad på folk och folk. Och det är inte rätt. Det är inte modernt. Det är fegt och uråldrigt och jag hoppas att människor snart kommer att inse detta.

Men kärlek är jag så klart för. Hoppas de leve lyckliga i alla sina dagar! Dock inte som Sveriges drottning och prins.

Inga kommentarer: