måndag 14 september 2009

Kommissarien och havet dubbning

Har kollat runt lite på nätet vad TV4 serien Kommissarien och Havet har fått för reaktioner och de flesta är eniga om att det är katastrofalt dåligt med dubbningen. Jag tittade lite, främst för att höra hur jag låter, och jag tycker att det är okey. Jag klarar mig bra. Sen tror jag att de flesta rasar för att vi är så ovana vid dubbning i Sverige och de flesta människor reagerar med agg mot något nytt för det känns obehagligt och ovant. Anfall är bästa försvar liksom.

Jag tror att serien kommer gå bra och att det tar något avsnitt till innan folk har accepterat. Det brukar vara så.

Nu är inte jag en stort fan av dubbning, tvärtom, men jag är o andra sidan jobbskadad och har stora problem med fula utsnitt, dålig färgkorriering, klumpig musikläggning, teatraliskt skådespeleri, stela programledare ect ect. Dessutom är det hemskt att dubba sig själv, har gjort en hel långfilm på det viset och det sög för det är hur svårt som helst att få fram samma känslor som man hade på set i en studio och det är lätt att det blir falskt.

Karin Jacobsson var däremot väldigt rolig att göra för där behövde jag inte härma mig själv, det fanns ingen svensk grund utan jag skapade allt. Och jag blir bättre och bättre. I fjärde filmen så tror jag att det ska vara bra. Ingen läppsynk såklart men ett naturligt och fint tonfall. Kan inte begära mer än så.

Inga kommentarer: