torsdag 24 januari 2013

The Great Gatsby



Jag har stora förhoppningar på Baz Luhrmanns Den store Gatsby som kommer den 17 maj i år. Trailern utlovar en fest och efter att ha läst F Scott Fitzgeralds bok i julas, så är det så här jag ser den; dekadent, färgsprakande, intelligent och karismatisk. Och visst hjälper casten till eftersom jag älskar ljuvliga Carey Mulligan, Leo DiCaprio är intressant och sevärd i allt han tar sig för (The Beach från 2000 är min enda hesitation) och det ska bli riktigt trevligt att få sällskap av Tobey Maguire igen efter några tråkiga år.

Har tidigare sett Jack Claytons version av Den store Gatsby från 1974 och med sin pastelliga, väna ton så har den fattats mig något.

En rädsla finns dock på grund av det uppskjuta datumet, det var meningen att filmen skulle släppas före jul och något har gjort att det skjutits upp ett halvår. Inspelnings- eller redigeringsproblem? Kanske insåg de att den inte är Oscarsmaterial? Något är det i alla fall men förhoppningsvis har de bara haft ihjäl några älsklingar och släpper nu en oklanderlig film. Det vore fint att se.


Inga kommentarer: