söndag 18 mars 2012

Nyckeln till frihet


Såg om Nyckeln till frihet i natt när jag kom hem från kalas. Filmen som nästan alla tycker är jättebra, även jag.

Tills i natt. Nu har jag ändrat uppfattning för sanningen är att det är en ganska kackig film. Storyn är inte vattentät, det finns en hel del frågetecken. Som till exempel hålet som Andy har grävt genom väggen för att rymma. Jag älskar hur han har gjort hålet jämnstort hela vägen igenom, man skulle ju kunna tänka sig att där på slutet så var det viktigaste att bara komma igenom. Närå, istället har han lagt tid med att putsa och gjort det fint. Undrar också när karln sover.

En annan intressant sak är att den innehåller sjukt mycket homovibbar. Det är ju egentligen en kärlekthistoria mellan dessa två män där Morgon Freemans Red är berättare och också den som verkar mest betuttad. Inget fel med det men det är underligt att så många svennesnubbar gillar den för de (skriver jag fördomsfullt) verkar ha större tendenser till att ha problem med samkönad kärlek.

LJussättningen däremot är magisk. I scenen när Red lämnar fängelset så strålar ljuset ut från gallret från fängelset bakom honom och han kliver ut i mörkret som är den fria världen. Tjusigt att se.

Inga kommentarer: