onsdag 10 mars 2010

Malmkrona

Jag har en längre tid varit förälskad i ännu en takkrona. Denna gång föll mina kärlekskranka tankar på en 8-armad mässingslampa, en s.k. Malmkrona. Troligtvis är den gjord någon gång på 30-40 talet, även om jag önskar den vore äldre. När det gäller lampor så gillar jag oldies.

Besökt den har jag gjort 3 gånger innan och när jag idag smög mig in i affären så hoppades jag att den skulle vara borta, att någon hade hunnit före mig, för då hade jag varit tvungen att tvingas glömma.

För det går oftast att glömma och intala sig att det var för det bästa. Oftast.

Men där hängde den och jag gick fram och fingrade lite. Tittade uppifrån och ner och fick sen kontakt med personalen.

Med lite frågor och tvekan angående priset fick jag ner den 200 kr och då kunde jag inte säga nej.

Nu hänger den i mitt kök. Alldeles för stor för sin plats men det funkar ändå.

Nu slipper jag tänka på den mer. Nu är den här.

Inga kommentarer: