tisdag 8 mars 2011

Odjuret

Var på förhandsvisning och såg den svenska filmen Odjuret på Bio Rio igår. Väldigt trevligt och fint med svensk film gjord under tämliga enkla omständigheter. Filmen kändes som en blandning mellan The Wrestler och Fish Tank i bildspråk och kommunikation, den hade en bra ljudmatta även om jag kan tycka att man ibland drunknade i broomar. Där borde man vågat lita på att publiken förstår, vi är inte korkade.

Saknade även en del kontraster, våga vara lycklig för att förstärka misären, något jag tycker utomordentliga Sebbe från förra året, hanterar delikat.

Porträtten av våra kvinnliga aktörer var något torrt, kanske en naturlig följd, och något jag tyvärr stöter på allt för ofta när det sitter manliga regissörer vid rodret.

Men ett okey försök till film, inget jag bär med mig, men ljusår bättre än hyllade Man tänker sitt från 2009.

Inga kommentarer: