söndag 19 december 2010

Oh Casey, where art thou?!

Det blev en lugn kväll igår, var på bio med Helena. Vi gick på Ben Afflecks nya The Town som han både regisserat och spelat huvudrollen i. Helena tyckte det var ett bra val på förhand för att Ben alltid är schysst att se på även om filmen skulle suga. Jag är ju av en helt annan mening och tycker att Ben är både ful och en tråkigt skådespelare medan hans regidebut Gone, Baby Gone får mig sugen på att se mer av Bennyboy bakom ratten.

Tyvärr så förstörs The Towns totalintryck av Afflecks ovilja att skita ner sig. Han spelar en tungt kriminell person som vi ska ha sympati för och vars agenda förklaras genom kletiga repliker. Dessutom ska han vara reko och nykterist och inte alls lika farlig som de andra pojkarna han hänger med. Så trots skön action och bra nerv blir det ett magplask i en bytta till bredden full av smör.

Och med ett Nyckeln till frihet-liknande slut så försöker man knyta ihop säcken på ett värdigt sätt men få filmer lyckas med den bedriften.

Dessutom måste jag säga att jag saknar brorsan Casey Affleck. Både i The Town och i övriga filmer. Den senaste tiden har han mest spenderat med den något misslyckade I'm Still Here (Joaquin Phoenix goes hip hop - på skoj) men det finns lite på gång. Två filmer i produktion och The Killer Inside Me ute.

Tror jag måste se den idag. Jag har Casey Affeck-abstinens. Jag är lite kär. Lite kär i hans taniga uppenbarelse och i hans fjolliga röst. Sådär på ett härligt fjortis-sätt. Det tror jag är bra för mig så jag fortsätter med det.

Inga kommentarer: