söndag 22 april 2012

Rick, en hyvens karl!

Hamnade under torsdagens vårpepp i samtal med företagets VD om filmen Casablanca (1942) där han menade att Rick (Humphrey Bogart) är en bra man och jag tyckte att han är träig, beige och dryg med reservation att jag kan ha fel men det är så jag minns filmen från mitt feministiska perspektiv.

Oj, vad fel jag hade. Han är dryg i början men det är ju för att han är bitter och har hjärtesorg på grund av sin kärlek till Ilse Lund spelad av Ingrid Bergman. Deras kärlek är ren men är det någon som är räv så är det hon.

Jag är glad att jag hade fel för jag fick möjligheten att återuppleva en utsökt film. Sist måste jag ha sovit mig genom hela mittenpartiet och vaknat vid "We'll always have Paris", eller inte varit vid mina sinnes fulla bruk. Så kan det gå.

Inga kommentarer: