torsdag 30 juni 2011

Bad Teacher - recension

Moraliskt sett är den här filmen en katastrof. Det handlar om en lärare som inte bryr sig om sitt jobb, som ljuger, super på arbetstid, röker gräs, ogillar sina elever och kollegor, och dessutom, hör och häpna, är en kvinna! Och hon är inte bara en dålig lärare utan även, i ett normativt samhälle, en dålig människa.

Allt det hon gör, det gör hon för egen vinnings skull och hennes mål är pengar till en bröstförstorning för att kunna snärja en rik karl. Men operationen är dyr och lärarlönen låg så fulspel och stöld blir hennes vapen.

Om man skakar bort eventuella funderingar på om filmen har bra humanistiska värderingar och om feminismens kamp varit förgäves, så är den faktiskt rolig. Det är också befriande att den tillrättalagda moralkakan, som oftast är påföljden av ”dåligt” beteende i film (speciellt för kvinnor), uteblir.

Cameron Diaz spelar lärarinnan Elizabeth Halsey som helst av allt vill gifta sig rikt och kunna leva la dolce vita utan att behöva göra någonting annat än att bjuda på lite sex då och då. Hon är medveten om att klockan tickar och att hon inte alltid kommer ha ett fantastiskt utseende att leva på, så hennes drivkraft till att få det hon tror sig behöva, är enorm.

För mig har Diaz varit en trist, överdriven och otrovärdig skådespelare de senaste tio åren eller så. Inte ens i en rulle som The Holiday, med en roll som borde passa, har hon lyckats prestera på över godkänd nivå. Men i Bad Teacher lever hon upp. Filmen bärs tryggt på Diaz vältonade axlar och trots att Halsey är osympatisk så tycker jag om henne, och det är en bedrift.

Till sin hjälp har Diaz en fin cast i form av en nedtonad men sympatisk Jason Segal, en roligt virrig Phyllis Smith från The Office och en härligt nördig Justin Timberlake som efter The Social Network går från klarhet till klarhet som skådespelare. Timberlake har en delikat opålitlig karisma i rollen som Elizabeths kärleksintresse, vilket gör att han är en suggestivt intressant karaktär. En bra rolltolkning och härligt att se. Lucy Punsch, som spelar Halseys käcka, duktiga lärarkollega tillika antagonist, utför sin roll med humoristisk bravur och bör även hon nämnas bland skådespelare som bidrar till den här filmens många bra stunder.

Det är inte ett mästerverk men en rolig och underhållande film som absolut är sevärd som man är sugen på en lättsam komedi. Dock tycker jag att författarna, som även skrivit för amerikanska The Office, borde ha låtit det något hafsiga slutet gått fler varv i manusmaskineriet.